Miksi yrityksellä pitäisi olla oma podcast? Lyhyt vastaus: siksi, että podcast on vaikuttavaa markkinointia – vaikuttavampaa kuin some, videot, tv tai radio.
Ja vähän pidempi:
1. Podcast on intiimi ja keskusteleva media, johon kuulijalla syntyy tunneside. Tutkimusten mukaan se, että podcasteja yleensä kuunnellaan jonkin aktiviteetin taustalla (kotitöiden, kävelylenkin…) takaa, että podcastin sisältö myös muistetaan pidempään. (BBC Global News)
2. Podcastit herättävät tietoisuutta brändistä paremmin kuin vaikkapa tv- tai radiomainonta. 69 % podcastien kuuntelijoista sanoo niiden tehneen heidät tietoiseksi jostain tuotteesta tai palvelusta, sillä kuulija on podcasteja kuunnellessaan vastaanottavaisempi kaupallisille viesteille. Podcastit tavoittavat nekin kuuntelijat, jotka blokkaavat mainokset muusta digitaalisesta sisällöstään.(Podcast Insights)
3. Huom! Hyvin tehty yrityspodcast ei kuitenkaan ole silkkaa brändimainostusta vaan sen pitää olla kuin mikä tahansa kiinnostava podcast: vetävää tarinankerrontaa, kiehtovia keskusteluja, sisältöä jota halutaan kuulla. Kuulijat assosioivat podcastit arvomaailman ja siinä käytettyjä sanoja yritykseen. Jos soijanakki-brändin tarjoamassa podcastissa puhutaan kestävästä maapallosta, kasvisruuan terveellisyydestä ja nautinnollisesta ruuanlaitosta, nämä kaikki arvot yhdistyvät epäsuorasti myös ko. yritykseen.
4. Jos brändisi on jo arvostettu tai tykätty, podcastilla siitä voi saada rakastetun. Podcastien kuuntelijoista 41 prosenttia kuuntelee erittäin tai melko todennäköisesti suosikkibrändinsä podcastia. (Sounds Profitable)
+ Yrityspodcast voi olla myös pysyvä osa markkinointia. Esimerkiksi yhdysvaltalainen retkeily- ja ulkoiluvarusteyritys REI on tarjonnut vuosia Wild Ideas Worth Living -podcastia, jossa tavataan retkeilyä rakastavia ihmisiä ja kuullaan heidän seikkailuistaan. Podcast ilmestyy viikottain jo yhdeksättä vuotta, ja se on yksi maailman suosituimmista podcasteista.
