Ajatusjohtajuus on pompöösi sana, joka vilahtelee bisnespuheessa. Ääneen lausutuilla arvoilla on kuitenkin merkitystä, kun rakennetaan mieleenjäävää brändiä.
Ajatusjohtajuus tarkoittaa simppelisti yrityksen arvojen esiin tuomista – ylpeyttä siitä, mitä tehdään ja mihin pyritään, ja sen viestimistä muillekin. Ja tätä viestiä on erityisen tehokasta viedä eteenpäin juuri omalla podcastsarjalla. Miksi:
1. Ajatusjohtajuus on yrityksen liiketoimintastrategian ytimestä nousevaa, pitkäjänteistä viestintää. Podcasteilla on pitkä elinkaari, niitä kuunnellaan kuukausia, joskus vuosiakin julkaisun jälkeen.
Ajatusjohtajuuden rakentamisessa on tärkeää valita ydinteemat, joista yritys halutaan tehdä tunnetuksi. Niistä pitää viestiä rohkeasti ja kantaa ottavasti. Podcastsarjassa teemat voi kiteyttää iskevästi, räväkästikin mutta myös monisyisesti ja mieleenpainuvasti.
2. Ihmiset rakentavat ajatusjohtajuutta, ja podcastissa he pääsevät sitä tekemään tehokkaasti. Ajatusjohtajuutta tavoittelevan yrityksen omien ihmisten lisäksi myös muut podissa esiintyvät yhdistyvät mielikuvissa yritykseen – siksi roolituksen miettiminen on äärimmäisen tärkeää.
3. Ja kas, yritys on saanut ihmisen äänen ja viestinsä esiin inhimillisellä ja sitouttavalla tavalla. Siten se on osa myös palvelumuotoilua: valitsipa puhelinliittymää tai hotellimajoitusta, on helpompi kallistua sen tahon puoleen, joka synnyttää tunteen, nostaa mieleen kasvot ja äänen ja muistuttaa yrityksen arvomaailmasta. Ajatusjohtajuutta tavoitteleva yritys rakentaa samalla veto- ja pitovoimaista työnantajamielikuvaa! Rohkeasti ääneen ajatteleva yritys on houkutteleva työpaikka.
Olemme lukeneet esimerkiksi tätä. Kuva: Adlibris